ΜΗΠΩΣ ΕΙΣΑΙ Ο ΤΥΠΟΣ ΜΟΥ;
και άλλες αναζητήσεις περί έρωτος
ΣΥΝΟΨΗ
Ο Κλεμέν, ένας νέος Παριζιάνος καθηγητής φιλοσοφίας μετατίθεται για έναν χρόνο, στην επαρχιακή πόλη Αράς. Mακριά από το Παρίσι και την νυχτερινή του ζωή, ο Κλεμέν δεν ξέρει πώς θα καταφέρει να περάσει αυτόν το χρόνο, παρά την βοήθεια του Καντ και του Προυστ.
Η Τζένιφερ, μια όμορφη κομμώτρια από το Αράς, πιστεύει ότι ένα καλό κούρεμα μπορεί να αλλάξει την ζωή των ανθρώπων και περνάει τον χρόνο της διαβάζοντας κουτσομπολίστικα περιοδικά και τραγουδώντας καραόκε.
Οταν οι δυό τους συναντηθούν, ο έρωτάς τους θα είναι δυνατός και θα τους συναρπάσει.
Είναι όμως αυτός ο έρωτας αρκετός για να γεφυρώσει τους δύο διαφορετικούς κόσμους τους;
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ
Η ταινία "ΜΗΠΩΣ ΕΙΣΑΙ Ο ΤΥΠΟΣ ΜΟΥ και άλλες αναζητήσεις περί έρωτος" έχει βραβευτεί με τρία βραβεία Μαγκρίτ, τα μεγάλα βραβεία του σινεμά στο Βέλγιο.
Κέρδισε το "ΜΑΓΚΡΙΤ Καλύτερης ηθοποιού" για την ερμηνεία της Εμιλί Ντεκέν, το "ΜΑΓΚΡΙΤ καλύτερου σεναρίου" για την διασκευή του μυθιστορήματος του Φιλίπ Βιλέν από τον Λουκά Μπελβό, και το "ΜΑΓΚΡΙΤ καλύτερου ήχου".
Η ταινία προβλήθηκε επίσης στο Φεστιβάλ του Τορόντο και ήταν υποψήφια για τα Βραβεία Σεζάρ (Καλύτερης ηθοποιού, Καλύτερου Σεναρίου) και τα Βραβεία Λυμιέρ (Καλυτερου Σκηνοθέτη, Καλύτερης Ηθοποιού, Καλύτερου Σεναρίου).
Το "ΜΗΠΩΣ ΕΙΣΑΙ Ο ΤΥΠΟΣ ΜΟΥ και άλλες αναζητήσεις περί έρωτος" αποτέλεσε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία στην Ιταλία όπου απέσπασε εξαιρετικές κριτικές και ήταν μεγάλη έκπληξη στο box office.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟ ΚΑΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
ΛΟΥΚΑ ΜΠΕΛΒΟ
Τι είναι αυτό από το μυθιστόρημα του Φιλίπ Βιλέν που σας ενέπνευσε να το
κάνετε ταινία;
Δεν γνώριζα την δουλειά του Φιλίπ Βιλέν. Ενα πρωί άκουσα στο ραδιόφωνο την δημοσιογραφο Κλεμεντίν Ωτέν να μιλάει με τέτοιο ενθουσιασμό για το βιβλίο του στην παρουσίαση της, που θέλησα αμέσως να το κάνω ταινία. Το αγόρασα την ίδια μέρα.
Το βιβλίο δεν ήταν εύκολο να διασκευαστεί γιατί ήταν όλο στο πρώτο πρόσωπο.Θα μπορούσα να έχω χρησιμοποιήσει voice over για να μείνω πιο πιστός στο ύφος του βιβλίου αλλά η οπτική αποκλειστικά μέσα από τα μάτια του αρσενικού χαρακτήρα θα δημιουργούσε μια ανισσοροπία στην σχέση τους. Παρόλο που αυτή η τεχνική ήταν πολύ αποτελεσματική για το βιβλίο έχω την αίσθηση ότι δεν θα λειτουργούσε εξίσου καλά στην ταινία. Ετσι, επανατοποθέτησα την οπτική της ιστορίας ώστε να βαστά ίσες αποστάσεις και από τους δύο χαρακτήρες και να είμαι εξίσου κοντά και σε αυτόν και σε εκείνη. Ο Φλωμπέρ
έλεγε: Είμαι η Μαντάμ Μποβαρύ! Εγώ κάποιες φορές είμαι ο Κλεμέν και κάποιες η Τζένιφερ.
Για τον θεατή, ο καθηγητής φιλοσοφίας που μεταφέρεται στο Αράς, μοιάζει να μειονεκτεί από την αρχή. Από την αρχή της ταινίας βλέπουμε πόσο δύσκαμπτος είναι στις σχέσεις του με τις γυναίκες όταν τον βλέπουμε να χωρίζει αλλά και να συνομιλεί με μια πρώην του.
Το βιβλίο το κάνει σαφές από την αρχή. Ο άνδρας αυτός είναι συναισθηματικά δυσλειτουργικός. Δεν μπορεί να αγαπήσει, δεν μπορεί να δεσμευτεί γιατί η δέσμευση σημαίνει γιαυτόν την απώλεια της δυνατότητας να είναι ανοιχτός σε ότι έχει να του προσφέρει η ζωή.
Πιστεύει ότι αν αγαπήσει μια γυναίκα αυτομάτως χάνει την δυνατότητα να αγαπήσει εκατομύρια άλλες. Δεν θέλει να χάσει την δυνατότητα για όλους αυτούς τους έρωτες αξαιτίας μιας αγάπης μόνο. Είναι ειλικρινής όσον αφορά το παρόν αλλά αρνείται να δεσμευτεί για το μέλλον. Ξεκινώντας την σχέση του με την Τζένιφερ ξέρει ότι θα τελιώσει όταν φύγει από το Αράς, καθώς δεν του περνάει από το μυαλό να επιστρέψει στο Παρίσι μαζί της.
Αυτό τον κάνει κυνικό;
Καθόλου! Στην πραγματικότητα υποφέρει από τους χωρισμούς και ξέρει ότι κάνει και τις γυναίκες να υποφέρουν αλλά συναισθηματικά είναι μόνο στο παρόν. Πνευματικά έχει τις σκέψεις του και το πεπρωμένο του υπό έλεγχο αλλά στα θέματα του έρωτα υπάρχει πρόβλημα.
Εκείνη πάλι δεν είναι μια γυναίκα που δεσμεύεται εύκολά. Δεν πολυεμπιστεύεται τους άνδρες και δεν είναι εύκολα διαθέσιμη.
Είναι γενναιόδωρη και όταν αγαπά, αγαπά πραγματικά. Κανείς άλλος άνδρας δεν υπάρχει για εκείνη. Είχε αρκετούς άνδρες στην ζωή της, έρωτες χωρίς μέλλον, χωρίς δέσμευση. Δεν την ενοχλεί να το συζητάει. Είναι έμπειρη. Παρόλα αυτά γνωρίζει ότι στα 35 μια κομμώτρια από το Αρας δεν είναι στην ίδια μοίρα με έναν 38χρονο Παριζιάνο διανοούμενο. Αυτός ακόμα ανέρχεται, πνευματικά και κοινωνικά, ενώ η ίδια έχει ξεκινήσει την κάθοδο της. Δεν την ενδιαφέρει πλέον ένας περαστικός έρωτας, ούτε να είναι αντικείμενο
πάθους. Θέλει κάποιον με τον οποίο να μπορεί να μοιραστεί την ζωή της.
Το θέμα της κοινωνικής απόστασης είναι ένα θέμα που εμφανίζεται συχνά στις ταινίες σας.
Ναι, αν και εδώ είναι περισσότερο μια πολιτιστική απόσταση από κοινωνική. Πάντα υπάρχουν πολλοί παράγοντες που σε κινητοποιούν να κάνεις μια ταινία. Η έλξη για τους χαρακτήρες είναι για εμένα σημαντική, και οι δύο μου είναι ελκυστικοί. Οταν διάβασα το βιβλίο ήθελα να τους δω, να τους βάλω να μιλήσουν ο ένας στο άλλο, να έρθουν σε αντιπαράθεση.
Είναι η ταινία μια σάτιρα του χώρου των διανοουμένων;
Οχι. Ο Κάθε χαρακτήρας αντιπροσωπεύει μόνο τον εαυτό του, όχι ένα ευρύτερο περιβάλλον. Δεν πιστεύω ότι η κουλτούρα σώζει ή προστατεύει τους ανθρώπους.
Ως άνθρωποι οδηγούμαστε κυρίως από τις ασυνείδητες εκλάμψεις και ούτε η κουλτούρα μας ούτε η εξυπνάδα μας μπορούν να μας γλυτώσουν από κάποιες συμπεριφορές. Η δύναμη του ανθρώπου και η ομορφιά του είναι πέραν αυτών των ποιοτήτων. Είναι θέμα γενναιοδωρίας, ενδιαφέροντος, ελεύθερης σκέψης και της δυνατότητας που έχεις να δώσεις και να πάρεις.
Πώς διαλέξατε τους ηθοποιούς;
Δεν ήταν εύκολο να βρω κάποιον να παίξει τον Κλεμέν. Επρεπε να βρω έναν εμφανίσιμο ηθοποιό που θα μπορούσε να "παίξει" και να είναι πιστευτός ως καθηγητής φιλοσοφίας και άμεσα σαγηνευτικός. Μου πήρε πολύ καιρό και είμαι πολύ ευχαριστημένος με τον Λοΐκ Κορμπερί που προέρχεται από την Comedie Francaise. Δεν τον ήξερα. Γνωριστήκαμε μέσω του casting director.
Οπως περνούσαν οι μέρες ανακάλυπτα τι υπέροχος ηθοποιός είναι. Είναι πολύ σοβαρός, πολύ παρών και ενδιαφέρων, αλλά πάντα ελαφρής και ευχάριστος. Η σχέση μεταξύ του Λοΐκ και της Εμιλί ήταν συναρπαστική να την παρακολουθείς. Πιστευω ήταν πολύ ευτυχείς και οι δύο που δούλευαν μαζί.
Εγώ πέρασα πολύ καλά συνεργαζόμενος μαζί τους. Για τον ρόλο της Τζένιφερ δίστασα για μεγάλο διάστημα πριν δω την Εμιλί. Είναι καταπληκτική ηθοποιός, ποτέ δεν ξεφεύγει νότα. Γίνεται μια άλλη με κάθε ρόλο. Επανεφεύρει τον εαυτό της με κάθε ρόλο και γι'αυτό δεν μπορούμε εύκολα να την ξεχωρίσουμε από τον πιο πρόσφατο της ρόλο.
ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ
ΕΜΙΛΙ ΝΤΕΚΕΝ
Η Εμιλί Ντεκέν έγινε γνωστή από την πρώτη της ταινία την ΡΟΖΕΤΑ των Αδερφών
Νταρντέν. Εκτότε έχει πρωταγωνιστήσει σε πολλές ταινίες.
Filmography (selected films)
NOT MY TYPE by Lucas BELVAUX / DIVIN ENFANT by Olivier DORAN / MÖBIUS by Eric ROCHANT / THE CROSSING by Jérôme CORNUAU / OUR CHILDREN by Joachim LAFOSSE / THE GIRL ON THE TRAIN by André TECHINÉ / I FORGOT TO TELL YOU by Laurent VINAS-RAYMOND / LA VIE D'ARTISTE by Marc FITOUSSI / FISSURES by Alanté KAVAÏTÉ / LE GRAND MEAULNES by Jean-Daniel VERHAEGHE / LA RAVISSEUSE by Antoine SANTANA / AVANT QU'IL NE SOIT TROP TARD by Laurent DUSSAUX / THE BRIDGE OF SAN LUIS REY by Mary MCGUCKIAN / THE LIGHT by Philippe LIORET / THE VERY MERRY WIDOWS by Catherine CORSINI / THE HOUSEKEEPER by Claude BERRI / YES, BUT... by Yves LAVANDIER / ROSETTA by Luc and Jean-Pierre DARDENNE.
ΛΟΪΚ ΚΟΡΜΠΕΡΙ
Ο Λοΐκ Κορμπερί είναι ηθοποιος της Comedie Francaise και έχει ασχοληθεί
περισσότερο με το θέατρο.
Filmography (selected films)
NOT MY TYPE by Lucas BELVAUX / A COUP SUR by Delphine DE VIGAN / A DAY AT THE MUSEUM by Jean-Michel RIBES / FRAGILE by Martin VALENTE / THE AMATEURS by Martin VALENTE / BLUE AWAY TO AMERICA by Sarah LEVY / TERMINALE by Francis GIROD / MARTHE by Jean-Loup HUBERT 15 CAST
Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΛΟΥΚΑ ΜΠΕΛΒΟ
Ο Λουκά Μπελβό είναι σκηνοθέτης και ηθοποιός. Η πιο πρόσφατη ταινία του με διανομή στην Ελλάδα ήταν το 38 ΜΑΡΤΥΡΕΣ (38 ΤEMOINS).
Feature films
1992 PARFOIS TROP D'AMOUR 1996 JUST FOR LAUGHS
2001 Trilogy : AN AMAZING COUPLE – ON THE RUN – AFTER LIFE
2005 THE LAW OF THE WEAKEST
2009 RAPT 2011 ONE NIGHT
2013 NOT MY TYPE
He also directed for television: 2000
MÈRE DE TOXICO (M6) 2003 NATURE CONTRE NATURE (France 3) 2007 LES PRÉDATEURS
(L'affaire Elf, 2 x 120 mn – Canal +)
Ταινίες που έχει εμφανιστεί ως ηθοποιός είναι μεταξύ άλλων οι :
ALLONS Z' ENFANTS by Yves Boisset, THE DEATH OF MARIO RICCI by Claude Goretta, CHICKEN WITH VINAGER by Claude Chabrol, WUTHERING HEIGHTS by Jacques Rivette, DISORDRE by Olivier Assayas, MADAME BOVARY by Claude Chabrol, GREAT HAPPINESS and THEY CALL THIS... SPRING by Hervé Le Roux, TOMORROW WE MOVE by Chantal Akerman, MERRY CHRISTMAS by Christian Carion, HAVE MERCY ON US ALL by Régis Wargnie As well as AN AMAZING COUPLE – ON THE RUN – AFTER LIFE and THE LAW OF THE WEAKEST.
(2014) – διαρκεια 111' – έγχρωμο - Γαλλικά